Pengenalan Komputer dalam
Pendidikan
Komputer merupakan satu
alat elektronik yang kompleks dan mempunyai banyak kelebihan. Komputer didapati
sesuai untuk dijadikan alat bagi membantu guru dalam proses pengajaran
pembelajaran kerana komputer berkemampuan untuk menerima dan memproses data.
Giesert dan Futrell (1990) menegaskan bahawa seseorang guru yang menggunakan
komputer dalam pengajaran pembelajaran boleh dikategorikan sebagai mempunyai
bakat dan kebolehan tambahan. Pengajaran yang disertakan dengan bahan bantu
belajar yang terkini akan dapat menambahkan minat pelajar mempelajari sesuatu
bidang pelajaran. Di samping itu jika komputer dapat digunakan secara
sistematik dan berkesan oleh guru ia akan mampu menyelesaikan masalah
pengajaran dalam pembelajaran. Ini
selaras dengan pendangan Heinich (1993) yang mengatakan bahawa komputer dapat
memperkaya teknik pengajaran. Komputer adalah pelengkap untuk penyampaian
pengajaran yang berkesan. Sehubungan dengan itu, pihak kerajaan atau
Kementerian Pendidikan khususnya sentiasa mengadakan kursus pengenalan komputer
dan membina bahan berbentuk komputer bagi guru pelatih dan guru dalam pendidikan.
Oleh karena itu, satu program pendidikan komputer bagi guru pelatih bukan saja
merupakan pembelajaran mengenai komputer tetapi juga pembelajaran mengenai komputer.
Penggunaan Komputer Dalam
Pengajaran Pembelajaran
Hilary Mc Lellan (1991)
menegaskan bahawa komputer dapat membantu guru melaksanakan aktivitas
pengajaran pembelajaran dalam kelas. Beliau menekan tentang kepentingan
seseorang guru mempunyai pengetahuan sekurang-kurangnya pada peringkat asas
dalam mengendalikan isi komputer sebelum mereka dapat menghasilkan kaedah
pengajaran yang berkesan dalam pembelajaran.
Diana Laurillard (1992)
menyatakan bahwa pembelajaran berasaskan komputer dapat meningkatkan pemahaman
konsep teoritikal. Beliau berpendapat bahawa kaedah simulasi dan bantuan
komputer dapat meningkatkan tahap pemahaman pelajaran dengan mudah.
Heinich (1993) menyatakan
komputer berkemampuan untuk mengawal dan mengurus bahan pengajaran yang banyak.
Kemampuan komputer berinteraksi dengan penggunanya membolehkan guru menerapkan
pengajaran pembelajaran dengan lebih mudah dan menarik. Pendapat ini dinyatakasn
oleh Sandholtz (1997) yang menyatakan bahwa penggunaan teknologi di sekolah
dapat memudahkan pengajaran pembelajaran. Maka dapat dikatakan bahawa komputer
mempunyai kelebihan menjadi media yang sesuai dan berkesan dalam konteks
pengajaran pembelajaran dalam bidang pendidikan.
Persepsi Guru Terhadap Penggunaan
Komputer Dalam Pengajaran Pembelajaran
Bliss (1986) mengenal pasti
beberapa faktor yang mempengaruhi pelaksanaan pembelajaran berbentuk komputer
di kalangan guru. Isu yang penting ialah perubahan peranan guru. Melalui
kajiannya, terdapat guru yang mempunyai sikap bimbang dan tidak yakin terhadap
diri sendiri untuk menguasai teknologi baru.
Dalam aspek keyakinan dan
keluasan menggunakan teknologi komputer, Heywod dan Norman (1988) serta Blease
dan Cohen (1990) mempunyai pendapat yang sama. Menurut pendapat mereka, apa
yang dititikberatkan oleh guru adalah keyakinan dan keluasan dalam menggunakan
komputer. Somekh (1989) juga mempunyai pendapat yang hampir sama. Somekh
mendapati bahwa pengalaman guru yang negatif atau tidak berkesan semasa mencoba
menggunakan komputer akan mendorong guru untuk menolak inovasi komputer.
Rhodes dan Cox (1990)
mendapati peningkatan beban kerja telah menghalang penggunaan komputer di
kalangan guru. Di samping itu, kekurangan perisian yang berkualiti juga menyebabkan
guru menganggap bahwa penggunaan komputer dalam pengajaran pembelajaran tidak
berkesan. Berdasarkan dapatan kajian, persepsi guru terhadap penggunaan
komputer dalam pengajaran pembelajaran adalah penting untuk menentukan kajayaan
atau kegagalan penggunaan komputer dalam bidang pendidikan.
Peranan Guru Dalam Penggunaan
Komputer Dalam Pendidikan
Menurut Woodrow (1992),
kejayaan dalam inovasi pendidikan atau program teknologi pendidikan banyak
bergantung kepada sikap guru. Menurut Sufean (1991), sikap yang positif lahir
daripada keinginan dan motivasi yang tinggi terhadap sesuatu perkara. Kesan penggunaan teknologi modern banyak bergantung
kepada guru yang rela menukar dan mencoba kaedah pengajaran yang baru dan modern
(German, 1997).
Dupagne dan Krendl
(1992), semasa membuat ulasan karya tentang sikap guru terhadap komputer,
mendapati bahwa pengalaman menggunakan komputer dapat memupuk sikap positif
terhadap teknologi komputer. Guru memerlukan masa dan kefahaman tentang
bagaimana teknologi dapat menolong mereka (Chin dan Hortin, 1996). Mengikut Gan
(1991), guru hanya akan menggunakan komputer bila sudah biasa dan berasa nyaman
dengan penggunaannya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar